Saturday, April 10, 2010

Nama-nama yang baik..

Salam..

Mencari idea untuk menulis blog, tiba-tiba entah macam mana terbuka satu web yang menulis tentang entry nama-nama anak perempuan dalam Islam. Yang lucu, sebenarnya Encik blog ni saja2 suka letak nama2 tu sebab dia baru dapat nama anak kembar perempuan..tapi tiba-tiba pulak ramai yang komen nak minta tolong cari nama anak masing-masing. Panjang2 dan pelik2 pulak tu. Rujuk blog Encik Shah . (sorry En. Shah, pinjam jap! )

Tapi bukankan Nabi Muhammad SAW pernah bersabda..

"On the Day of Resurrection, you will be called by your names and by your fathers' names, so give yourselves good names." (Hadith Abu Dawud) 

Biarlah letak nama anda yang memberi maksud yang baik. Jangan sedap dengar, tapi maksudnya tak elok. Pernah juga dengar nama yang baik bila dipanggil dengan nama yang penuh (tlg betulkan jika saya salah),maksudnya bila dipanggil dapat pahala dan berkat, Insya Allah.

Lepas tu at the end of the longest comment in the world tu (tp xleh lawan panjang nye komen iffah dalam fb..hehe), adala komen yang menarik yang 'marah' dan sound akak2 dan abang2 yang dok tanya maksud nama anak/bakal nama anak2 yg panjang2 (seperti panjangnye usus manusia)...
Huhu..memang keras teguran saudari ni, tapi betul jugak kan..zaman sekarang ada banyak buku dan dalam internet klik je, 'dunia di hujung jari anda'..hehe. Contohnya web2 di bawah..

dan banyak lagi..hehe
Sekian, entry simple khas untuk diri sendiri kelak dan ibu2 mengandung di luar sana. Semoga sama-sama mendapat manfaatnya.amin.

2 comments:

Iffah said...

Salam..
huuhu~mmg2~
satu hari tu,,
saye prnh mimpi~
ade org ckp,
"Iffah komen pnjg2 tak larat aq nk baca!"
haha..
x rak tahu oo...
automatik tangan menaip~
tu yg entri sy pon pnjg2~
haha,,
ummi ckp leh jadik buku!
hak3
saje nk conteng~

ateh bie said...

hehe..nak tergelak plak...mcm tu pon msk dalam mimpi ke?hah, ni mesti lupa baca doa ni..asik tls blog n main fb je..hihi..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails