Wednesday, September 22, 2010

PRO & KON iklan raya KONTROVERSI TV3

Salam..
Mungkin artikel ateh ni dah ketinggalan zaman kot..yelah, TV3 pon dah tarik balik iklan raya yang kontroversi tu dan meminta maaf secara terbuka. Yelah, iklan tu pun diarah oleh Pengarah Kreatif, Douglas Khoo Hong Seng (boleh rujuk Utusan Malaysia, 5 Sept.)..jadi apa sangatlah kita mengharapkan En. Douglas ni menerapkan sepenuhnya unsur yang Islamik kan?

Ape pon, ateh mungkin baru terperasan selain blog Kalamul Haq yang jelas menentang iklan ni, ramai juga yg pro iklan ni dan melihatnya sebagai sangat islamik seperti Obefiend. Anda boleh baca kedua-dua blog ini dan menilai sendiri. Senarai lain blog yang kon selain kalamul haq, seperti Al-mankaraqi. Then ada lagi yang menilai iklan ni hanyalah satu teori konspirasi, baca suhaimi ramly.

Dengan semangatnya ateh telah membaca semua komen2 tapi yang paling ateh bersetuju dengan komen sorang hamba Allah ni..

" Berlaku adillah.

Kenapa kita mesti terbahagi jadi dua?
1. Mengaitkan SEMUA elemen dalam iklan ni dengan Illuminati, Freemasonry, dsb.
2. Menganggap iklan ni sekadar iklan saja, TIADA apa yang bahaya.

Pada pendapat saya, simbolisme beca dan bunga lotus tu amat membahayakan. Tetapi mentol dan songkok putih tu saya tak boleh terima kerana ia terlampau general untuk dikaitkan dengan teori konspirasi.

"Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada takwa dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan. (Al Maidah:8)

Apa yang cuba nak disampaikan ialah jangan terlampau memberat-beratkan dengan mengatakan SEMUA elemen dalam iklan ini merupakan simbol agama lain, Illuminati, Freemasonry, dsb. Dan jangan pula diringan-ringankan mengatakan iklan ini SEKADAR iklan...

Admin telah menjalankan tanggungjawabnya dengan menyampaikan apa yang dirasakannya sebagai kebenaran. Kalau kebenaran bagi admin tak sama dengan kebenaran bagi kamu, kita berlapang dada.

Mengakui bahawa Yahudi dan Nasrani memang berkonspirasi adalah satu persoalan akidah, kerana perkara ini memang tercatat dalam al-Quran. Tapi, sama ada IKLAN INI merupakan konspirasi mereka atau tidak, itu terserah pada pendapat masing-masing. Admin dah berkongsi bukti yang menyokong teori konspirasi. Pengkomen mungkin ada bukti yang menolaknya. Kepelbagaian pendapat di sini, bagi saya, tiada masalahnya, kerana IKLAN INI (spesifik) bukan masalah usul dalam Islam. Mungkin iklan ini memang konspirasi, dan mungkin juga iklan ini hanya silap langkah dalam mempamerkan perpaduan kaum (dan terlebih-lebih pula hingga perpaduan agama).

Tapi kita harus yakin, bahawa mereka memang tak akan redha dengan kita dan berusaha menyesatkan kita dengan apa jua cara sekalipun, tak kisahlah jika iklan ini termasuk salah satu daripada konspirasi mereka." ~mujtahid005



then, setuju juga dengan komen indra qirana..

"mengapa kita perlu meneliti dan ambil berat tentang perkara seperti ni?

Surah Taha

Dan sesiapa yang berpaling ingkar dari ingatan dan petunjukKu, maka sesungguhnya adalah baginya kehidupan yang sempit dan Kami akan himpunkan dia pada hari kiamat dalam keadaan buta. (124) Dia berkata: Wahai Tuhanku, mengapa Engkau himpunkan daku dalam keadaan buta, padahal aku dahulu melihat? (125) Allah berfirman: Demikianlah keadaannya! Telah datang ayat-ayat keterangan Kami kepadamu, lalu engkau melupakan serta meninggalkannya dan demikianlah engkau pada hari ini dilupakan serta ditinggalkan.

apakah ini sesuatu yang remeh temeh?

Khutbah Rasulullah pada Haji Wida’

antara isinya...

Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutnya dalam perkara-perkara kecil.


sikit sikit Illuminati, sikit sikit freemanson? nak kecoh kecoh ker?

Sabda Rasulullah saw:

“Wahai sekalian manusia! sesungguhnya tidak ada fitnah di muka bumi ini semenjak Allah menciptakan keturunan Adam yang lebih besar dari fitnah Dajjal, sesungguhnya Allah tidak mengutus seorang Nabi, melainkan telah diperingatkan kaumnya tentang fitnah Dajjal. ” [HR. Bukhari]

dah depan mata masih tak jelas lagi?, bukan kah ini fitnah yang sangat besar?


pada yang malas berfikir tapi masih ada sekelumit iman tak yah susah susah lah, baca jer surah al kahfi.

Daripada Abu al-Darda sesungguhnya Nabi s.a.w telah bersabda – Barangsiapa yang menghafaz sepuluh ayat daripada awal surah al-kahfi, pasti terlindung daripada dajjal (HR Muslim 809)


nak main main ngan kata kata sinis ehh,apa kita fikir kita tidak akan mati kelak, masih nak bergembira? Jaga jaga ehh, kat dalam alam siber ni bleh lah... tunggulah lah saat di alam barzakh nanti...opinion kamu sangat cool ehh jadi kalau berani Berhujah lah kamu ngan Allah"


ooh..ateh kerja copy paste komen org je, apa pulak komen ateh??

Sejujurnya, ateh 101% tidak bersetuju dengan penyiaran iklan tu. Sebab secara terang lagi bersuluh iklan tu dah campuradukkan unsur2 agama lain dengan agama Islam. Mungkin ada yang sekadar melihat iklan hanya lah iklan, tp bagaimana menjawab pada anak kecil berusia 6 tahun yang dah biasa tengok iklan krismas dan cakap.."mak, tu santa claus kan?" pada iklan aidilfitri kali ni. Anak kawan ateh tau yang cakap macam ni, bukan rekaan semata-mata nih.

Mungkin, pengarah kreatif TV3 yang bukan beragama Islam tu nak terapkan 1MALAYSIA yang menyatupadukan kaum, tapi tidak perlu menyamaratakan agama..

AIDILFITRI=PERAYAAN ISLAM=PERAYAAN KRISTIAN (ADA BECA TERBANG) = BUNGA TERATAI (BUDDHA) = DEEPAVALI (PELITA)

perlu ke? pastu bijak pandai macam si obefiend lulusan TORONTA U, KANADA pun menggunakan dalil bahawa beca tu nak menunjukkan supaya sentiasa membaca sbb ayat pertama yang Allah turunkan adalah IQRA' = bacalah = bunyi nak sama dgn BECA..ape ke bangang teori mamat yang kunun2nya genius nih..sah dia ni terlalu sekular..(oh obefiend..aku jijik nak makan daging ko sbb mengumpat (nauzubillah), harapnya ko bacalah ye kutukan aku ni..)

tapi betul gak kata mujtahid005, tak perlu berlebihan dalam menganalisa..kalamul haq lagaknya mcm berlebih2 juga mentafsir songkok putih tu..arwah abah ateh pon pakai kopiah putih tau..

kesimpulannya..macam yg kita semua pernah belajar tentang konsep wasatiah..bersederhanalah dalam memberi pendapat...yelah kalau rasa kurang ilmu agama, tak pernah belajar untuk perdalamkan tafsir..ateh rasa tak perlu lah kot nak berlebih2 mentafsir..ISLAM ITU MUDAH, TAPI JANGAN SESEKALI MEMPERMUDAHKAN DAN MEMPERLECEHKAN..betul tak??tapi jangan menakutkan pengikut agama lain dengan menunjukkan ISLAM ITU TERLALU EKSTREM..bersederhanalah...yang mana ternyata BENAR, katakan BENAR..yang mana SALAH itu SALAH..kenapa perlu tokok tambah dan mereka-reka?

aduhai..ateh lantas teringat bacaan pada blog Abu saif, MELAYU bertuah mendapat ISLAM (yelah..melayu lahir2 dah ISLAM kan?) tp adakah ISLAM bertuah mendapat MELAYU?

fikir2kanlah..dan selamat beramal di bulan SYAWAL..semoga yg baik datangnya dari Allah..dan smga ada kebaikan dalam tulisan tak seberapa ilmiah dan islamik ni..amin..taqabballahuminna waminkum...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails