Tuesday, October 26, 2010

EXCUSE ME MISS, DO WE'VE PROBS??

Location : Kelas 2 ***, pukul 4.00 petang

Cikgu ateh : Ok, lepas siap jawab soalan2 revision nanti sy nak kutip buku..
Monitor     : (dengan muka dah berubah cuak)..cikgu, buku Pelajar A, B, C dan C tadi cikgu CRA ambik..dia cakap nak bagi kat Pengetua..
Cikgu ateh :(muka dah pelik)..kenapa pulak?
Pelajar A   :entah.....

Location : Bilik Guru..

Masuk je bilik guru, saya mencari-cari ke mana CRA untuk bertanya..

"excuse me..do u took my students books?if yaa..then may i know, is there any probs wif u?"

masalahnya, sampai balik saya tak nampak muka minah sorang ni..sehinggalah masa nak punch card, baru perasan ada orang dalam bilik pk berbual-bual dalam nada yang amat rendah. tak nampak siapa, tapi macam kenal je suara..haii..orang penting sgt dah ke, it's ok tinggal kelas semata-mata nak mengadu...

oh..jangan serkap jarang teh..entah2 bukan dia kot..abis, dia ke mana?dalam bilik guru takda?dalam kelas mcm x nampak..erm.takkan dah jadi halimunan kot...

adoiyaii...memang saya geram sangat2 semalam..tapi geram tu dah berkurang sebab balik rumah gi shopping kat care4 wangsa maju..makan2 kat restoran baru 'Jom Priok' yang sedap, tanpa was-was dan kebetulan berdepan dengan kedai muzik..dan yang paling best baru nak start makan, kedai tu pasang cd maher zain..hihik..suka ateh!!!hilang rasa menyampah, mual2 nak muntah ijau n etc....keh3..lega sikit....

ape pon saya nak tulis jugak luahan rasa kat minah sekor ni.(hoh td sorang..??)

saya tak faham apa masalah minah ni..

adakah dia mental?psiko?single woman that hunger for love?need extra attention n care?

entah..saya betul2 taktau..hari ni baru nak tanya..kenapa suka sangat menyibuk, nak report2, nak mengadu2, nak kipas2 n etc..taula ko ckgu kesayangan boss, dapat mcm2 anugerah..tp adakah benda2 tu menyebabkan ekau ada hak nak menganiayai ckgu2 lain..aku tak pernah cari pasal dengan hidup kau selama ni, apesal plak nak sibuk2 idup aku..nak mengadu domba cara aku didik budak2 aku?

aku denda budak2 tu bukan niat mendera..kalau btul ko konon nak menjaga kebajikan bdak2 tu..kenapa tak datang jumpa n tanya dulu aku?kenapa nak terus report ke pengetua?aku dan kau sama jawatan PPPS DG41..tapi mungkin sebab tak sama tangga PT tu yang ko dengki kot..hahaha..eh, ada ke aku penah cakap tangga gaji aku berapa kat ko?haishh.. tak kuasa la nak cite2 kat suma orang macam ko..

haishh...tak baik plak aku pikir ko buat mcm ni sbb dengki...tp sebab apa pulak?dari semalam ada gak aku terpikir kenapa eh??apa masalah aku dengan ko? ckgu2 lain semua bersyukur aku denda budak2 hardcore tu mcm tu..at least waktu ko masuk lambat kelas, waktu takda ckgu ada gak keja diorang nak buat..takdala nak memekak n buat aksi menjerit2 ala2 dalam zoo atau hutan simpan..

macam ko tak kenal budak2 tu..eh bukan ko ke cikgu moral dia?oooo..takkan ko nak biar orang cakap "ooo..patutlaa.." dari awal sekolah sampai nak ujung, apa denda budak2 tu tak pernah kena..kalau aku dikatakan mendera dengan menulis, apasal bila cikgu2 displin denda budak2 tu berdiri kat court sampai balik ko tak penah mengadu pulak..pelik aku..

hai..inilah kisah benar dan realiti cikgu2 malaysia..bila budak2 makin teruk disiplin, nak salahkan siapa?siapa yang lebih manjakan budak2 atau lebih mementingkan nama kerana konon2 menjadi 'adiwirapenyelamatbudak2darikenadera' <--- penyakit psiko
dan membuatkan cikgu2 lain nampak sangat teruk, tak bertanggungjawab, tak reti mendidik, jahat n etc.

dahla ateh.stop. fikir balik ni la antara punca utama dari kecik 'cikgu' sebenarnya takda langsung dalam list cita2 ateh.macam andak cerita cikgu sekolah dia terbahagi kepada 2 puak.tak leh duduk tengah2.andak yg duduk tengah2 akhirnya jadi mangsa kedua-dua puak.gila.cikgu2 suka sngat buat perangai mcm ni tu yang orng ingat cikgu2 takda kerja.kerja mengumpat, jual kain batik, potpetpotpet, dia tu teruk, dia ni teruk adoi, menyampah la denga sceptical teachers yang mcm ni lah..

kalau bukan sebab mak, ateh dah lama quit...n balik keja jadi civil engineer, aku bina bangunan lagi senang dari jadi pejuang pembina anak bangsa, generasi yang akan jadi pemimpin. budak dah la masalah,rakan sejawat pon cari masalah walaupun kita tak cari masalah dengan dia.haii..dunia dunia..takpalah kerja apa pun, ateh niat lillahi taala ja, bukan nak mendera, tapi betul2 nak mendidik..mengajar memang senang nak mendidik tu susah tambah2 bila dah jadi buluh dan banyak pulak angin dok mengipas dan tiup..ateh tawakal je, nak tukarkan ateh..blacklist..suka hati lah..hidup semua nak mencari keredhaan Allah ja, ateh kerja bukan sebab takut pengetua, ppd or jpn..ateh kerja sebab takutkan Allah..cukup!

2 comments:

catz said...

salam,
hai ateh..
cool ye..
susah rupanya jadik cikgu..bukan je berhadapan dgn anak murid, ibubapa tapi dgn rakan sepercikguan juga..
isk..saya ingat ofis polituk ni kat sekolah takde, tapi ada juga rupanya di mana-mana.
btw,
salam kenal.

miow

ateh bie said...

w'salam catz..alloha..
slm kenal jugak.. ;)

huhu..mmg pon..politik tikus je sume nih..haha..plg susah jd cikgu rupanya..dulu keje leklok gatal amik kpli..amik ko!!haha~kutuk diri sdri..

cam best je catz outstation sokmo..apepon sayangi kerja anda skrg..deal ngan machine lg senang dr deal ngan org rupanya..huwaaa..nyampahhhh!!!!!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails