Friday, September 18, 2009

Ramadhan...perginya ditangisi..

Seawal Ramadhan bersungguh aku berazam utk beribadat sebanyaknya...

1. kalau boleh tak mau tinggal solat terawih..

2. nak khatam Al-Quran..

3. nak buat sunat Dhuha setiap hari...



tapi.....

1. rasa2 nya terawih banyak gak tinggal..ada sekali aku paling ingat aku miss terawih, mula2 tak niat nak tengok tv..alih2 terlekat kat 'nurkasih'...balik je cikgu izzi terus aku ke sedas..."patutla ramai tak pi terawih, dok tgk nurkasih.."adoi..pedas..pedas..tapi mmg betul pon..macam lagi banyak tgk tv and main laptop je dari beribadat..astaghfirullah...

2. susahnya nak habiskan sebulan al-Quran..tapi buku noorsuraya 400 ms satu hari aku bleh habiskan..teruk kan?tapi alhamdulillah kat skolah wat program tadarus Al-Quran sepanjang bulan Ramadhan ni..takpelah..mudah2an tahun depan bleh abiskan individu..asyik berkumpulan je...tapi sempat ke nak jumpa ramadhan tahun depan????

3. ingat lagi masa sekolah..pantang rehat aku ngan kak naz gi wat dhuha kat surau..masya Allah mmg rajin..tapi skrg ni..tak tau la..mungkin ada betul cakap abah mentua ku...kadang2 pemakanan kita yang syubhah membuatkan kita jadi lalai dan malas nak kerjakan amalan2 sunat..astaghfirullahalazim..betul tu..baru perasan bila dah ada duit sdri sume benda nak makan...restoren cina wpun ada halal abah cakap jgn pecaya..tapi masa kat srwk dulu mana ada choice sgt..astaghfirullah..agaknya tu salah satu sebab kot..

sedihnya bila fikir ramadhan yang berlalu bagai sia-sia ja...nape la tak ambik kesempatan betul2?dah pergi baru nak menyesal and mula berazam tahun depan nak buat terbaik...mudah2an bertemu lagi Ramadhan tahun depan..insya Allah..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails