Sunday, January 31, 2010

ingat 5 sebelum 5

alhamdulillah..dalam sibuk2 aktiviti sekolah yang sangat2 padat seminggu ni, sempat gak menjenguk..
hari jumaat yang mulia semalam..berkesempatan mendengar ceramah agama 'live' dar DR. RUBIAH KULOP HAMZAH..pakar motivasi yang selalu muncul dalam tv tu..hermm banyak tarbiah diberi untuk anak2 remaja ku..mudah-mudahan semua orang berolah keberkatan semalam..amin

balik sekolah, after maghrib terus je bertolak balik penang. most important thing nak ziarah tok izzi yang sedang gering..dengar cerita maklang, tok ada menyebut2 nama arwah ibu, ayah dan kakak2 tok yang sudah tiada...mungkin tok sudah merasakan sesuatu..masya Allah..

hari ni aku pergi berziarah, menitis airmata lihat keadaan tok. walaupun aku tidak rapat dengan tok seperti cucu2 nya sendiri, hiba sungguh melihat keuzuran tok. usai solat, aku dan suami membacakan surah yasin di telinga tok..aku di sebelah kiri, izzi di sebelah kanan..tok yang sudah tiada daya bercakap dan membuka mata, dapat ku lihat kejernihan wajahnya di saat mendengar alunan2 ayat suci Al-Quran..dan sedaya upaya tok menyebut2 LA ILA HA ILLALLAH... aku tersedu, menahan air mata dari mengalir ke atas surah yasin..

sebelum berangkat pulang, aku dan suami mencium dahi tok, ku bisikkan pada tok.."Insya Allah, esok kami datanng lagi.." dalam perjalanan pulang aku terfikir, walaupun tok menderita selama sebulan ni, tapi ada hikmahnya..mungkin ini kesempatan untuk anak2 dan cucu2 tok berbakti dan memohon ampun darinya..
terkenang almarhum abah dan almarhumah atok ku..mereka pergi tanpa siapa2 di sisi..menjadi saksi saat2 akhir mereka..al-fatihah untuk abah dan tok,,semoga roh2 mereka ditempatkan di kalangan orang yang beriman..amin..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails