Thursday, February 4, 2010

di ambang maut..

Alhamdulillah..Allah masih panjangkan umur tok sehingga saat aku menulis ini..ada kisah menarik yang ingin aku tuliskan, bukan untuk mengaibkan sesiapa tetapi sebagai peringatan dan pengajaran kepada diri sendiri dan sahabat-sahabat sekalian.

Malam terakhir aku menziarah tok sebelum pulang ke kl, baru sebentar aku dan izzi melabuhkan punggung di sisi tok..terdengar abang nazri (sepupu izzi) memberitahu ada orang datang untuk mengubat tok..maklang bagitau petangnya dah ada orang datang berubat..dan beritahu ada 'sesuatu' yang menghuni tok..tapi aku tak berfikir begitu..

Saat tiga orang pemuda yang berusia awal 40-an masuk ke rumah tok, muka ku berkerut.."biar betul depa ni yang nak mengubat tok.." dalam kepala aku terbayang orang alim, berpakaian jubah atau at least pakai baju melayu berkopiah atau bersongkok..tapi....mereka ni hanya memakai baju t-shirt yang agak lama (bukan lusuh) berseluar khakis (juga agak lama) dan yang penting pakai beg pinggang..sekali pandang aku ingatkan pemandu teksi..hehe

Maka bermulalah saat rawatan..aku masih ragu-ragu..shikin (adik izzi) masih terlari-lari..namun dalam seminit kemudian, shikin duduk diam dan hanya memerhati mereka..pemuda yang paling berusia mula bersuara.. (ku kira itu tok gurunya dan yang lain mungkin pengikut..)

"tok sebenarnya tak ada 'benda' apa2..cuma sekarang ada lelaki berserban kuning sedang pegang tok di sebelah kanan.." tok bomoh itu terhenti dan aku mula memerhatinya..tok bomoh itu memejam mata dan berlagak seperti sedang bersembang dengan seseorang..adakala dia tersenyum dan mengangguk2..kemudian menyambung kata..

"jangan risaau..kalau dah serban kuning tu maksudnya yang baik2 je..cuma sekarang ni, kumpul semua adik beradik dekat jauh..datang dan minta halalkan segalanya..insya Allah lepas tu dia akan tenang.."

dan lepas tu dia pandang shikin (yang tak bolh bercakap).."hanya adik ni yang nampak dengan siapa saya bercakap tadi"..aku terkasima.."adik ni cakap, jangan sapa2 pon kacau tok aku, aku sayang tok aku.." wow..macam mana dia tau apa shikin fikirkan...??herm..banyak lagi peristiwa malam tu, antaranya terdetik dalam hatiku pada satu saat nak hadiahkan al-fatihah untuk tok..saat aku mula nak membaca, "al-fatihah bukan untuk orang lain ja, untuk diri sendiri pon kena sedekahkan juga tiap hari.." ups..ok, how did he knew what im thinking just now?

dan malam tu, baru ku faham benar orang kata 'dont judge the book by its cover'..jangan menilai ilmu agama orang hanya dengan luarannya..satu lagi, aku menyaksikan betapa sukarnya andai ada yang kita berhutang atau ada orang yang kita belum maafkan andainya kita diambang maut.. Ya Allah, permudahkanlah segalanya untuk hambaMu ini..Ya Allah..doaku untuk tok..

mulai malam tu, aku berazam untuk memaafkan dan menghalalkan semua orang, termasuk mereka-mereka yang pernah ku lafazkan .."aku tak halalkan walaupun satu sen duit yang ku bayar.." astaghfirullahalazim...baru ku tahu, kalau pon aku masuk syurga, selagi aku tak maafkan orang lain, aku akan terhenti..tersangkut..sehingga aku memaafkan...

dan aku sujud dalam tangisan yang sungguh mengharukan malam itu..semoga Allah menerima taubat2ku..amin..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails