Monday, June 21, 2010

Kembara Saigon Part 2

Catatan bahagian 2 saya nak cerita tentang Mekong Tour dan Chu Chi Tunnel. Dua tempat ni adalah kemestian bila dah sampai di Vietnam. Macam mana nak pergi?Senang je, bagitau je receptionist hotel, confirm diorang ada contact untuk macam2 syarikat / ejen yang akan bawa pelancong-pelancong ke tempat-tempat tersebut dengan pelbagai pakej.

Delta Mekong Tour
Anda boleh pilih trip 1Day, 2D atau 3D. Trip untuk sehari hanya jelajah pulau dan kampung berdekatan dengan tebing sungai. Untuk 2D dan 3D naik feri sepanjang sungai hinggalah melepasi sempadan Vietnam, ke Pnomh Penh atau Siem Reap.

Kami hanya memilih untuk trip sehari dan bayaran untuk seorang ialah 12USD, rupa-rupanya bila tour guide datang jemput dengan berjalan kaki baru kami tahu company Tropic Tour tu hanyalah di seberang jalan hotel kami. Bayaran yang dikenakan kalau terus ke company lagi murah, just 9 USD...rugi 6USD. Tapi tu lagi ok dari sorang kawan pesan siap2 dari Malaysia, bayaran 50 USD..boleh beli kain banyak tu..hehe.

Sambung cerita, so bila dah naik bas (coaster) bergabung la kitorang dengan pelancong-pelancong dari pelbagai negara, UK, Taiwan, Singapore dan satu keluarga Cina dari Malaysia. Tapi keluarga Mr. Tan dari Singapore yang mula berkenalan dengan kami sangat ramah. Bahasa Melayu pun fasih, orang kata Chinese Singapore selalu sombong tapi yang ini memang baik hati.

Dalam bas, Ally (tour guide) bercerita macam-macam pasal Vietnam.."Vietnam is a poor country, u can see that there are about 10 millions of people live at HCMC and about 4 millions motorcycle here. because of we have to buy the vehicle by cash, not all the people can buy the car.." huhu memang pun, motor penuh je kat jalan, memang kena cekap melintas dan bandaraya ni mmg bising dengan bunyi hon..macam2 lagu pulak tu. Ada satu van tu sensornya lagu twinkle, twinkle little star..keh3..lucu betul.

Perjalanan selama 2 jam ke Delta Sungai Mekong, tapi kami singgah seketika di satu pusat kraftangan untuk handicapped person. Biasalah orang Vietnam memang terkenal dengan macam-macam hasil kraf dan akrilik.
Kraf yang dibuat dari kulit telur itik dan siput, memang berseni dan kreatif. Kagum ooo....
k

Antara kraftangan yang menarik, saya pulak dah berkenan sangat dengan dulang yang unik dan berkilat ni. Tapi harganya agak mahal berbanding di pasar malam..

Tak ramai yang membeli..ramai yang tumpang toilet je sebab perjalanan masih jauh. Akhirnya, kami sampai tiba di jeti yang entah ape saya pun lupa nak baca..teruja tengok Sungai Mekong. Teringat zaman-zaman kena naik bot melawan arus Sungai Rejang dan Sungai Katibas. Sungai Mekong lagi lebar dari Sg rejang dan panjangnya..huu memang panjang, merentasi enam negara!!!wow!!
Jambatan yang menghubungkan kampung-kampung sekitar tebing Sungai Mekong

Sepanjang perjalanan dalam bot/feri ni, Ally mula bercerita tentang 3 pulang yang ada dalam Sungai Mekong ni..perghh besar tu sebab ada pulau lagi..Pulau Unikorn, Pulau Dragon dengan Pulau Turtle. Pelbagai aktiviti yang akan kami buat lepas ni,  firstly singgah di Pulau Dragon, kami di bawa ke Kilang Gula-gula Kelapa. Semua ahli kumpulan memborong tapi kami je yang muslim hanya tengok je..heehee taknaklah..
Awek Vietnam yang cun sedang membalut gula-gula secara manual.

Aktiviti seterusnya, berjalan masuk ke dalam kampung, naik kereta kuda padi then rowing the long boat. Masa naik kereta padi tu teruja la jugak sebab tak pernah naik kereta kuda..hehe tapi rowing the long boat macam dah selalu..cuma kesian sangat tukang kayuh kebanyakan wanita dan anak kecil. So aku pun tolong kayuh sekali sebab sampan kitorang ni ada mat saleh yang badan besar..termengah-mengah makcik tu.
Habis je aktiviti ni, kami naik feri balik untuk menjamah hidangan tengahari. Dari blog2 yang dibaca, kami pun bawak la segala makanan sendiri tambahan pulak si Ally dah announnce akan di hidang dengan 'babi panggang' dan sup ular..eyarrkks!!

So, masa lunch tension jugak la sebab restoran tu banyak sangat anjing yang jinak-jinak..arghh menyampah dan takut anjing-anjing tu datang bergesel nak makanan. Tambah-tambah ba tuna mayonese kitorg sedap je. Sedang enak kami makan, datang la segerombolan makcik-pakcik satu grup dari Malaysia sebabnye semua bertudung dan sah-sah muka Melayu..terdengarla komen makcik ni.."eh eh diorang bawak bekal la.." heeee..kami senyum je. Kami yang menjauh dari dewan makan utama hanya mampu melihat makcik-pakcik makan entah ape entah. Nak juga saya pergi bertanya, tapi suami menghalang tambahan pulak takut anjing mengekor saya..huhuhu..
Bekal lunch

Habis makan, kami terus ke destinasi terakhir di Unikorn island untuk minum honey tea, makan buah-buahan tempatan dan dengar folk songs. Yang baiknya, kenalan dari Malaysia dan Singapore banyak membantu kami kat sini, sampai di Restoran tadi diorang dah concern.."sini halal ke?".."oh, takpe..kitorang bawak bekal.."
Bila dihidang teh dengan madu dan perahan limau yang di bancuh depan kitorang, dan kitorang yakin bleh minum, baru kitorang minum. Lepas tu dia hidangkan air hitam (yang kami dah agak sumthing alkohol), terus kenalan2 Cina tadi bagitau, "owh..yang ni tak halal.." baiknya diorang, thanks for the information.

Menikmati buah-buahan tempatan, nangka, buah naga, rambutan dan nanas. Kesian minah saleh ni makan rambutan masam.."uuu..tasting like a gum.." hehe..gelak jelah kitorang, izzi dengan ramahnye menjawab.."it taste much2 sweeter at my hometown..Malaysia.." promosi malaysia..hehe.

Vietnamese folk songs..hehe tak faham ape pon.tapi dengar jelah. Lepas dengar macam biasa diorang letak bakul untuk kami beri tips. Oklah, habis je persembahan jam menunjukkan pukul 3 petang..perjalanan 2 jam balik ke bandar. Maknanya samapai pukul 5.00 petang, ada masa nak jamak ta'khir sebab maghrib pukul 6.15..alhamdulillah..sepanjang perjalanan, saya tidur je. Letih dan kebasahan kena hujan dalam feri masa otw balik. Tata mekong river..
Catatan Chu chi Tunnel akan disambung ke episod seterusnya..daaa..

p/s:Aminah seorang pengunjung blog saya ada menawarkan pakej ke Vietnam untuk Muslim Tour, tapi terus terang cakap rasanya lagi sangat murah kalau tour sendiri..redah jee!!