Tuesday, June 22, 2010

Kembara Saigon Part 3

Saigon Part 3 pulak dah..banyak nye part2..ngehngehngeh..banyak sangat nak diceritakan tapi ni pon dah kira banyak cut. So kali ni nak sambung travel ke Chu Chi Tunnel, terowong yang sangat bersejarah pada zaman perang Amerika-Vietnam. Dasyat perang tu, sangat lama dan membunuh sehingga 2-3 juta rakyat Vietnam. Amerika akhirnya dikenakan hukuman atas kekejaman melancarkan perang pada tahun 2004 dan diminta membayar gantirugi pada kerajaan Vietnam . Chu Chi Tunnel adalah saksi perjuangan dan kegigihan rakyat Vietnam mempertahankan tanahair diorang. Bayangkan macam-macam jenis perangkap diorang buat, kreatif tapi ngeri..patut la ramai askar Amerika yang trauma dan MIA. Amerika balas dendam balik dengan sebarkan bahan kimia iaitu agen Orange yang menyebabkan rakyat Vietnam sampai sekarang menderita macam-macam penyakit terutama kanak-kanak. Kesian sangat.

So, balik cerita travel Chu Chi Tunnel bayaran utk ejen adalah USD5 utk sorang dan bayaran masuk terowong VD75000( RM15). Perjalanan dari HCMC ambil masa dalam satu jam, dan kami hanya ambil pakej setengah hari yang dijadualkan pulang ke HCMC pukul 2 petang. Dalam perjalanan, sekali lagi kami singgah di pusat kraftangan OKU yang lain. Kali ni saya akhirnya membeli sebiji dulang minuman berharga USD15 = RM47, mahal tu sebab kecik je. Kalau di pasar malam atau Bent Thanh market lagi murah, tapi kesian pulak kat OKU-OKU (yang mungkin juga mangsa perang) yang bersusah payah ni. Jadi rasa ralat sebab mahal, saya ikhlaskan hati untuk membantu sesama manusia. Saya sebenarnya terkesan dengan kata2 Ally (tour guide) yang sebenarnya meminta 'pelancong-pelancong' Amerika/orang putih membeli bagi 'membantu' meringankan beban dan derita orang Vietnam, buah tangan askar Amerika.

Site map of Chu Chi Tunnel
Terowong tiga tingkat yang dibina selama 20 tahun. Mereka hidup dan berkampung dalam terowong ni. Hebat kan? Takde degree dalam civil engineering or architecture pon, but they're really a real one. Fuh..amazing!
Macam-macam cara untuk menyamarkan diri.
Macam-macam cara untuk selamatkan diri..atas: perangkap inovasi dari buah durian. Kreatif dan inovatif.
 Model askar rakyat Vietnam buat semua senjata/bom sendiri.
Tinggalan askar Amerika

Bye..kami nak masuk merangkak dalam terowong ni..sejuk dalam ni..tapi bila keluar baru rasa penuh peluh.
Pelbagai bilik bawah tanah (asal) yang dijadikan mini hospital, bilik mesyuarat dan dapur memasak. Akhir sekali kami dihidangkan dengan air teh kosong dan ubi kayu rebus.Memang tengah lapar so makan jelah. Sebelum balik, kami masuk ke salah satu bilik tayangan video bawah tanah dan menonton kisah tentang perang Vietnam. Durasi tak lama dalam 15 minit macam tu lah.
Dalam perjalanan balik ke HCMC, destinasi terakhir kami dibawa dan dijamu teh dan kopi Vietnam percuma di sebuah kedai. Promosi kedai le tu. Malangnya disebabkan saya dan suami je Melayu, adala sorang pelayan ni pandai cakap Melayu pulak dah.. punya la pujuk minum, makan dan suruh beli. No la...punya la mahal..entah halal ke tidak.hehe

Sampai di HCMC, baru pukul 2 lebih, so saya minta Ally turunkan kami di jalan yang paling hampir dengan mana-mana tempat menarik sekitar bandar HCMC. Saya dah study map, sumenya dekat2 je. Muzium Preang, Istana Kemerdekaan, bangunan pos yang ada seni bina menarik tu..dan macam2 lagi. Highlight setiap jalan yang terdekat dan akhirnya last point kami ialah Cho Benh Thanh. Malas la nak ambik pakej City Tour yang harganya USD9, mahal tu. Baik travel and explore sendiri..map kan ada. Takut sesat, tanya jelah. Insya Allah walaupun tak berapa faham English, rakyat Vietnam ni memang peramah dan baik dengan pelancong. Yelah...pelancongan adalah ekonomi utama Vietnam sekarang ni di samping pertanian.

So, untuk city tour kita sambung lagi..hehe..daaa

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails