Wednesday, June 16, 2010

Kembara Saigon

Alhamdulillah..minggu lepas selama 4 hari 3 malam, saya dan suami selamat mengembara ke Ho Chi Minh City (HCMC) atau dulunya dikenali sebagai Saigon. Hanya berdua, boleh lah dikatakan 'honeymoon' entah kali ke berapa..hehe maklumlah selagi menjadi ahli kelab DINK, Insya Allah selagi tu kami bercadang menggunakan kesempatan bersama meneroka dan melihat bumi Allah yang indah dan sempurna ciptaanNya, Subhanallah.

Catatan ke Bandung, saya tulis ikut hari tapi ke Vietnam rasanya lebih selesa menulis tentang tempat-tempat yang kami jejak di bumi yang pernah memerangi kuasa besar Amerika dengan dasyatnya.

HOTEL

Di Saigon terdapat banyak pilihan hotel, dari yang berbintang dan juga untuk 'backpackers'. Hasil kerajinan suami menelaah bermacam-macam blog kembara ke Saigon, kami mendapati ramai pelancong dari Malaysia selesa menginap di hotel-hotel yang sangat dekat dengan Pasar Bent Than seperti Saigon Pink, Asian Ruby dan bermacam hotel. Tapi akhirnya, kami tawakal 'booking' rumah tamu yang harganya sangat berpatutan, Nhat Thao Guesthaouse. Terletak di 35/4 Bui Vien Street,District 1, kami memesan dari www.hostels.com dan sangat berharap dan berdoa pesanan kami itu tiada masalah. Alhamdulillah, walaupun di'cekik' oleh pemandu teksi yang meminta tips sehingga VD50k, kami disambut mesra oleh penyambut tetamu yang sangat fasih berbahasa Inggeris (dah baca dalam blog2, vietnam bandar tips dan jangan naik teksi selain warna hijau -Mai Linh Group, ujian kecil sebab kami tersilap jua akhirnya walaupun begitu berhati-hati mencari teksi..hehe).

Nhat Thao Guesthouse menyediakan pelbagai kemudahan walaupun hanya bertaraf 'backpackers guesthouse'..memang worthy and comfortable..bila2 masa bleh check internet dan ada fridge besar plak tu dalam bilik..hermmm berbaloi baloi...

RESTORAN HALAL
Perkara paling penting, yelah takda makanan takdalah energy nak ronda-ronda Saigon. So persediaan awal, penuhla beg saya dan izzi dengan pelbagai produk segera, mee, tuna, sardin, gardenia, chipsmore n etc. Terlupa nak surf awal2, izzi pulak ingat nama-nama restoran dari pembacaan blog tapi lupa nak catat kat mana. So, dengan kemudahan internet dan sebuah buku nota kecil, saya directly surf internet cari restoran halal di Vietnam. Alhamdulillah, dapat nama, info dan alamat complete restoren2 tersebut. 

1. Satay House Malaysia (Very Halal Food)
35 Mac Dinh Chi Street, District 1, Ho Chi Minh City, Vietnam

Cuisine:  Asian
Authentication:  Owners are known Muslims
Hours:  7 am to 10 pm

2. Taj Mahal
241, 265/1, Pham Ngu Lao Street, District 1, Ho Chi Minh City, Vietnam 8

Cuisine:  North Indian
Authentication:  Halal sign in window

3. Bon Mua Four Seasons
2 Thi Sach Street, District 1, Ho Chi Minh City, Vietnam

Cuisine:  Malay
Authentication:  Halal sign in window


4. Halal @ Saigon
Address: 31 Dong Du, District 1, Ho Chi Minh City, Vietnam
Cuisine:  Malay, Vietnamese, owner Indian doctor from Malaysia, chef Malay man from Perak if not mistaken. Nearby the Sheraton hotel.

5. Amara Hotel Café
323, Le Van Sy Street, District 3, Ho Chi Minh City, Vietnam

Cuisine:  Various
Authentication:  Islamic authorization

6. Kedai Shamsudin, Malaysian owner, jauh jugak dari District 1(city center).Many said this restaurant was the best halal restaurant at Saigon..so poor we could'nt try it :(
Address: Kedai Shamsudin, 445 Le Hong Phong street, District 10, Saigon
Mobile: 0903399430 – 0908150110  
 
Interior design of Kedai Shamsudin, ihsan from nezumi blog..big thanks. 

7. Sara Halal Food Restaurant – 67 Dang Van Ngu, Ward 14, District Phu Nhuan, Saigon
Bloggers said this restaurant was cheaper compared to VN Halal, but i didnt try it too..
                                               
8. Akbar Ali, 240 Bui Vien Street, District 1 - the same street of our guesthouse, very nearby but we didn't get the chance to have a meal there. For sure lah indian cuisuine from the restaurant's name. And here the list of many Indian or mamak restaurant at Saigon.          


- Tandoor Restaurant, 74/6 Hai Ba Trung, District 1.
- Alibaba, 43 Mac Thi Boui, District 1.
Bombay Restaurant, 59 Dong Du, District 1
Mumtaz, 226 Bui Vien Street, District 1, from the internet i knew that the owner of this restaurant was Christian but we did find the same address with new 'halal' restaurant, Shahi Qila Restaurant, they gave salam to us the first time we passed in front of the restaurant (berbunga-bunga hati nak rasa capati for breakfast), but kantoi masuk je..ada tiger beer atas meja, cancel terus.Beriya amik gambar..rupa-rupanya hampess!!
-
Ada lagi a few restaurant yang ada pelekat halal macam ni kat Bui Vien Street, nearby Shahi Qila ni ada Punjabi Restaurant also 'halal', then nearby Akbar Ali ada New Delhi Restaurant yang 'halal' juga, tapi kitorang tak jenguk pun ke dalam. Malas la, kalau ada beer lagi, terus bantut selera nak makan. 

Then dari bloggers, ramai tulis tentang Bombay Restaurant yang halal, tapi masa tu tukang masaknya orang Islam Malaysia, dengar cerita jugak sekarang ni restaurant tu dah diambil alih sepenuhnya oleh Vietnamese family yang non-Muslim and the Malaysian chef tu pun dah balik sini, so halal lagi ke?entahlah.. 

Lastly, ini jelah satu-satunya restoran yang insya Allah 100% halal (sebab ada ustaz Vietnam + malaysia datang makan sini..n kami pasang telinga ustaz tu tengah bincang untuk bagi sijil halal kat satu kilang mi kat Saigon..hehe). Harganya..adoila memang mahal, siap ada service tax, orang cakap murah lagi Halal@ Saigon. tapi yelah yang ini paling dekat dengan Pasar Ben Thant. Takpelah,mahal pun asalkan halal. The restaurant was:     VN.Halal Restaurant, 14 Pham Hong Thai, P. Ben Thanh, District 1.

 
At last, pagi petang siang malam kitorang makan kat sini je..hehe..malas nak ambik teksi gi makan kat Halal@Saigon or Kedai shamsudin..yelah senang sikit berulang alik Pasar Malam dengan Cho Ben Thant..hehe.

to be continued.. :)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails